Introduksjon
Som en del av jobben skal jeg gjennomføre opplegg knyttet
til IKT i læring for en gruppe lærere. Vurdering skal stå sentralt i dette opplegget. Lærerne skal bli kjent med omvendt undervisning og IKT-redskaper som kan brukes i vurderingssammenheng.
Undervisningsopplegget kan gjennomføres
på konferanseplattform eller i klasserom, og det kan deles ved å plasseres på LMS, og/eller
det kan deles på epost med lærerne.
Det overordnete målet for opplegget er at lærer
skal bli kjent med verktøy for vurdering, og kunne ta i bruk omvendt undervisning som pedagogisk
verktøy. Lærerne skal bli kjent med bruk av IKT slik at de kan bruke det til underveisvurdering. De blir også kjent med tester, film og instruksjon
for å innhente informasjon om et tema. Dette er informasjonsformidling som kan
brukes for å kartlegge studenters forståelse, variere undervisninga, forberedelse på hva som skal
gjøres i fellesskap med lærer og andre studenter, og det bidrar til at læringsprosessen
starter med et metakognitivt perspektiv.
Før jeg gjennomfører opplegget ønsker jeg å utarbeide
en liten innledning med en førundersøkelse i Google forms om hva lærerne kan om
temaet fra før. Det gir meg en pekepinn på hva jeg bør fokusere på i
læringsarbeidet, og det tilfører de som skal lære informasjon om hva de kan i
dag. Det støtter opp om metakognisjon og kan bidra til en felles refleksjon om
hva lærene kan før opplegget starter. Egenrefleksjon støtter opp om vurdering som
læring, der den lærende lærer å vurdere sin egen kunnskap og ferdigheter. Jeg må også lage en kort introduksjon av omvendt undervisning ved hjelp av en filmsnutt,
evt finne en som er laget på Youtube, og jeg kan tilføye en lenke til en
instruksjon for omvendt undervisning som er tilgjengelig på nett.
Beskrivelse av gjennomføringen
Førundersøkelsen og innledningen danner et grunnlag
for å vite hva læreren kan om temaet, og det forbereder den lærende på hva som
skal skje. Ut fra undersøkelsen kan jeg legge til rette for at nivået på
opplegget er tilpasset den som skal lære. Etter forberedelsen gjennomfører jeg
en økt med lærerne der jeg presenterer verktøy, har en runde med avklaringer, og
diskuterer det pedagogiske grunnlaget for denne typen undervisning. Jeg kan her bruke samskrivingsverktøy slik at lærerne sammen aktiviserer sin kunnskap om
temaet. Etter en runde med avklaringer og sammenfatning av det vi vet, legger
jeg opp til en økt der lærerne lager skisser for hvordan de kan implementere
omvendt undervisning i egne opplegg. Padlet kan brukes i en slik prosess. Det blir åpenhet om hva
som diskuteres og jeg kan følge opp lærerne med vurdering for læring. Opplegget bidrar til at lærerne vurderer hverandres ideer, og jeg kan bidra
med innspill som utvikler perspektivene om undervisinngsformen.
Fordeler med opplegget og pedagogiske gevinster.
Ved å bruke video og en skriftlig instruksjon
formidles enkelt grunnleggende teori om temaet. Verktøyene bidrar til at
lærerne blir kjent med pedagogisk bruk av IKT. De får en innledende forståelse gjennom
eksemplene av hva IKT i læring kan være. De aktiviseres kognitivt og oppfordres
til å dele sine kunnskaper sammen med de andre. Det bringer inn både kognitiv og
konstruktivistisk læringsteori i opplegget. For min del vil treningen bidra til at jeg blir sikrere på gjennomføring av metoder. Jeg får bekreftelser
eller avkreftelser på det som fungerer og det som ikke fungerer. Alle parter
aktiviseres i opplegget og bidrar aktivt for å skape læringsprosesser. Vurdering som og for læring er sentralt. Vurdering av læring kan gjøres som en kartlegging av undervisningsformer etter at lærerne har tatt oppleggene i bruk. Det er lærerne som skal utvikle sin
forståelse og ferdigheter og oppfordres til å ta disse i bruk i undervisning.
Google forms eller Forms i Office er enkle verktøy
for å innhente informasjon og gjøre vurderinger som, for og av læring. Lærere lærer å bruke redskapet ved at vi
sammen går gjennom utførelsen og gjennomføringen av en slik undersøkelse. Undersøkelsene
kan brukes både før og etter et læringsforløp. Pedagogiske samskrivingsverktøy bidrar til vurdering som og for læring. Jeg får trening i å lage
presentasjon i form av en videosnutt.
Mulige fallgruver i opplegget vil være at jeg ikke
treffer den lærende. Jeg er avhengig av at det er en forpliktende dialog
gjennom opplegget og at lærerne bidrar aktivt i prosessen. Opplegget er en
demonstrasjon om hvordan vi kan legge opp et læringsforløp i egen undervisning
på skolen.
No comments:
Post a Comment