Thursday, March 30, 2017

Omvendt undervisning


De siste ukene har jeg sett på løsninger og verktøy for nettundervisning. En metode som ofte nevnes er omvendt undervisning. Det er tydelig at dette er populært. I løpet av de siste to dagene har jeg fått en epost fra nasjonalt senter for realfagsrekruttering, og en facebookfeed med en artikkel om bruk av video i matematikk. Det er særlig realfagene som pusher på med artikler om omvendt undervisning. Har det noe å gjøre med logaritmene til mine googlesøk den siste tida? Når jeg først kom i gang med informasjonsinnhentinga kom jeg over et arbeid om temaet på NTNU Innsidas nettside som en tidligere kollega har utarbeidet. Jeg skulle ønske vi hadde ansatt en rådgiver i læringsstøtte...

I omvendt undervisning spiller lærer inn forelesningen med instruksjoner eller en presentasjon som så  kan legges ut på en læringsplattform. Studenten kan se på videoen uavhengig av tid og sted, og gis mulighet til å forberede seg til videre arbeid med et tema. En forutsetning for omvendt undervisning er at studentene har sett video eller fulgt instruksjonene før en samles til felles arbeidsøkter på samlinger eller i nettmøter. Modellen gir mulighet for studentengasjement og dybdelæring. Aktiviteten introduseres og skaper basisferdigheter før en sammen jobber videre med problemstillinger i dybden.

I drøftingene jeg har hatt med lærerne om omvendt undervisning er det mange som opplever at de gjør denne formen for undervisning, men uten video og presentasjon. Undervisningen legger til rette for at studenten leser seg opp og jobber med problemstillinger før møtene på samlingene. Hva er forskjellen med og uten video?

Med video og andre virkemidler kan undervisningen varieres mer. Aktivitetene på og mellom samlinger kan varieres mer ut fra  forberedelsene som gjennomføres. Omvendt undervisning kan også gjennomføres med støtte fra det andre har produsert, eller med powerpoint, lydfiler, tegninger og animasjoner. Det skaper en større variasjon i undervisninga enn ved rene tekstpresentasjoner der studenten bes lese et stykke og skrive om temaet.




2 comments:

  1. Godt skrevet. Det som gjør videoforelesningene ekstra inspirerende er at man kan se disse om og om igjen- hvor som helst. Som en av kollegaene våre på gruppa skriver "med læreren i lomma". Er det egentlig omvendt undervisning lærerne gjør om de ikke har med videoforelesninger eller andre former for aktiv tilnærming?

    ReplyDelete
  2. Ingen tvil om at flipped classroom allerede er, og kommer til å bli sentralt i norsk skole. Vært interessant å hørt mer om reaksjoner blant dine kolleger og lærere ved innføring av dette. Personlig har jeg liten erfaring med denne metoden, men det som jeg undrer meg over; får vi elevene til å se forelesningene på forhånd? hvis få har gjort det, hvordan blir læringsutbyttet i de neste øktene?

    ReplyDelete